top of page

עיסוי ספורטאים





למה כדאי, חשוב, חובה על כל ספורטאי וספורטאית לקבל עיסוי?


כמה?

למה?

מתי? על כל זה, אענה במאמר הזה :)


לפני הכל, בנימה אישית

גילוי נאות: אני מתעסק בספורט בעצמי. כבר הרבה זמן. ואני לא מאמין בסנדלרים יחפים. הטיפול בספורטאים הוא זכות שיש לי בזכות היותי ספורטאי בעצמי. עד היום התאמנתי בשוטוקאן קראטה, ג'אגלינג, פינג פונג (אלוף בי"ס היסודי והתיכון), ריצה, כדורעף (אין יותר מדי ברירה כשגדלים במטה אשר), רכיבת אופניים בשטח, חדר כושר, אקרובלאנס, יוגה, ואחרון חביב לבינתיים אולטימייט פריסבי (ב-4 השנים האחרונות, כולל פרק קצר של אימון נוער). היה לי הכבוד לנסוע ב-2019 עם נבחרת ישראל לאליפות אירופה, ובאוקטובר 2021 לאליפות אירופה למועדונים עם new age.

עד כאן על עצמי. בואו נתחיל.

עיסוי לספורטאים - למה זה טוב?

לקבל עיסוי זה מבורך, וחשוב לכל אדם באשר הוא. זה מאזן את הנפש ומוריד סטרס, משחרר שרירים, מזרים דם ומוריד דרסטית סיכויים לפציעות.

אז מה שונה אצל ספורטאים מכל יתר האנשים?

  • בראש ובראשונה העצימות (אינטנסיביות).

העצימות שבה הספורטאים מעבידים את הגוף מחייבת צריכת אנרגיה גדולה יותר, חילוף חומרים יעיל, והתאוששות מספקת. באופן אבסורדי, דווקא מי שמתאמנים יותר וזקוקים יותר להתאוששות - נותרים עם פחות זמן להתאושש מהאימון או המשחק, כי יש אימון נוסף בקרוב, ולכן קריטי לייעל ולמקסם את ההתאוששות שלהם. איך עיסוי תורם לזה?

עיסוי גורם לזרימת דם גבוהה מיידית ולכן מעודד את הבניה של הרקמות שנפגעו במהלך האימון ועוזר למערכת הלימפה לפנות את הפסולת שנוצרה במהלך חילוף החומרים בזמן הפעילות.

עיסוי = זרימת דם מוגברת = התאוששות טובה יותר = קיצור ההמתנה בין אימון לאימון.

  • פציעות

פציעות הן חלק מספורט. אין ספורטאי שלא נפצע. זו עובדה צפויה וידועה מראש. השאלה היא איך יוצאים מהפציעה. ואיך מפסיקים לגרור ולצבור נזקים מפציעות ישנות ופיצויי תנועה שהופכים לפציעות חוזרות.

הפציעות לא מאפשרות לספורטאי לתת את כולו באימונים ובמשחקים משתי סיבות:

הראשונה, כי הגוף מחזיק פיזית מגבלות עד שמשחררים אותן, והשנייה, כי המיינד מחזיק מעצור הגנתי - "אולי אני עושה נזק כשאני נותן 100 אחוז מאמץ? עדיף שאעצור טיפונת לפני".

לכן, בשביל להשתחרר מקבעונות פיזיים ומנטליים, בהחלמה מפציעה, קריטי שיהיה ליווי של מטפל שמכיר ומבין את הספורטאי. מטפל שיהיה קשוב ועם היד על הדופק לתגובות הספורטאי יחזיר אותו בהדרגתיות לעצימות, וכשיגיע הזמן ידחוף אותו עד ל-100 אחוז בלי לחשוש.

  • לחץ מנטלי

לכולנו יש שאיפות וציפיות מעצמנו, והפער בין הרצוי למצוי הוא מקור למתח, ואפילו אכזבה לפעמים. ספורטאים שמתחרים, גם במקצועות אישיים וגם בקבוצה, נתונים להרבה מאוד לחץ - חיצוני ובעיקר פנימי. על אחת כמה וכמה כשהפרנסה קשורה בספורט ובביצועים. דוגמא נהדרת היא המתעמלת האולימפית סימון ביילס שאמרה שהיא הרגישה כאילו "כל משקל העולם על הכתפיים שלי". פסיכולוגיית ספורט היא עולם ומלואו. מהנסיון שלי יש הרבה ספורטאים, שיותר קל להם לשחרר קיטור ולהרפות דווקא באמצעות המגע והטיפול הפיזי מאשר בשיחה ומילים.

* זה המקום לעצור ולהדגיש שאני מעודד וממליץ לספורטאים לקבל תמיכה מנטלית מכל סוג שהיא - מנטורים, פסיכולוגים וכל איש מקצוע שיש לו כלים להנחות, לתמוך ולאפשר קרקע בטוחה לפריקה של מתחים. וכמה שנתחיל בגיל צעיר יותר - טוב יותר.

  • משמעת

אחד הדברים שבגללו אני כל כך אוהב לטפל בספורטאים הוא המשמעת. בהכללה - ספורטאים הם בעלי משמעת הרבה יותר גבוהה מהאדם הממוצע. זה לא מפתיע בכלל, כי הרי כדי להצליח בספורט - צריך להתמיד באימונים ולשמור על משמעת. המשמעת הגבוהה הופכת את תהליכי השיקום מפציעות לקלים בהרבה. בעוד שאדם מן השורה יבצע רק חלק מההנחיות בין הטיפולים, הספורטאי הממוצע יבצע הכל וישאל בעצמו מה עוד אפשר לעשות. בטיפולים אני מנחה את המטופלים מה לעשות בין הטיפולים, ואנחנו משתפים פעולה ומגיבים לשינוי שקורה בגוף.

  • הרצון להחלים מפציעות

אף אחד לא רוצה להיות פצוע. ולכאורה כולם רוצים להחלים, אבל ספורטאים שנפצעו רוצים לחזור להתאמן/לשחק/לרקוד כמה שיותר מהר. מרחב ההתקרבנות שלהם מינימלי עד לא קיים (להבדיל מהציבור הרחב). יש מקרים שזה דווקא בעוכרם, כשצריך לקחת הפסקה ארוכה ולהתאושש, או לחזור בהדרגה לעצימות, מה שבהכרח גורם לאיבוד כושר לתקופה מסוימת. לרוב, הרצון להחלים מהר ולחזור לפעילות, משרת אותם ועוזר לתהליך השיקום.





כמה טיפולים צריך לקבל ומתי?

כמה?

אישית אני מקבל טיפול פעם בשבוע, וזה גם מה שאני מציע לספורטאי הפעיל שאינו פצוע לקבל.

יש מקרים שספורטאי מושבת בגלל פציעה, ואז יכול להיות שנוכל ונרצה לעשות יותר מטיפול בשבוע (אפילו טיפולים במרווח של 3 ימים), בכל מקרה, זה תלוי וכל מקרה לגופו.

אני ממליץ לא לרדת מטיפול אחת לחודש, לספורטאים פעילים.

מתי נכון לקבל טיפול?

בזמן שגרת אימונים - עדיף לקבוע טיפול כמה שעות אחרי סוף האימון האחרון, וכמה שיותר זמן לפני האימון הבא (יש פה יוצאים מן הכלל, אשמח לייעץ פרטנית).


ועוד כמה נקודות והמלצות לסיום, שאי אפשר להתעלם מהן כשמדברים על ספורט וטיפולים:

שעות שינה, שתייה מרובה, ותפריט מאוזן הם קריטיים להתאוששות ובנייה של הגוף.

אין איך לקצר דרך בנושאים האלה - כשלא ישנים מספיק (מינימום 6 שעות), אוכלים מספיק, ושותים מספיק - אנחנו במסלול הבטוח לפציעות מעומס מצטבר, וחבל...

אני ממליץ להתייעץ עם אנשי מקצוע שמתמחים בתזונת ספורט (אשמח לעזור ולחבר אליהם כמובן).


לסיכום,

בתור ספורטאי ומטפל, חוויתי את שני צדי המתרס. כספורטאי - הכרתי את הצורך והרווח העצום שבטיפולים ואת הקשיים במציאת טיפול איכותי במחיר נגיש. בתור מטפל, התאכזבתי שספורטאים לא מגיעים לטיפולים בכלל, או לא מספיק עד להחלמה מלאה. ראיתי חברים שלא מצליחים לצאת מלופ הפציעות החוזרות ולא יכולים להתאמן ולשחק ב-100 אחוז שלהם, ובסוף מפספסים תחרויות, הופעות ואימונים.

הבנתי שהמכשול העיקרי הוא קושי במימון טיפולים, כשצריך במקביל לשלם גם על אימונים, ציוד, תחרויות ולשלב עבודה, לימודים, ילדים ומחויבויות שיש בחיים.


לכן, החלטתי להציע תוכנית נגישה שתשנה את תרבות הספורט, בגבולות היכולת שלי, ותתן לספורטאים אפשרות לשמור על הגוף שלהם ולטפל בו ברצינות שמגיעה לו.


התכנית כוללת עיסוי איכותי פעם בשבוע, פלוס הדבקת טייפים ללא הגבלה לתקופה של 3 חודשים לפחות, במחיר מסובסד ונגיש מאוד. במקרה הצורך נשלב טיפולי שיקום תנועה, על ידי לחיצות טריגר פוינטס עד לחזרה מלאה לתנועה.


אם את או אותה מתאמנים 4 פעמים בשבוע ומעלה, בכל מקצועות הספורט והתנועה - כתבו לי או התקשרו, נוודא שזה מתאים ויחד נוציא מכם את המיטב על המגרש, על הבמה, על המסלול, או בבריכה.




bottom of page