top of page

טריגר פוינט והקרנות כאבים

הפיזיולוגיה וההגיון מאחורי הנקודות שמניעות אותנו, והשרירים שכשהם נפגעים גורמים לכאבים ומגבלות בתנועה.


מה זה טריגר פוינטס?

טריגר פוינט, ובעברית "נקודה מעוררת כאב", היא הצומת שבין סיב השריר לבין קצה העצב שמפעיל אותו. כשהצומת משתבשת היא נהפכת לטריגר וגורמת לקושי תנועתי ולסימפטומים של כאבים מקומיים והקרנות כאבים רחוקים. יש מיליוני צמתים כאלו לאורך סיבי השריר, אבל בכל שריר יש צמתים מרכזיות במיקומים ספציפיים קבועים.

מי גילה את הטריגר פוינטס ומתי גילו אותן?

לפני כמאה שנה על ידי דוקטור ז'אנט טרוול, וממשיכה ד"ר דייויד סימונס שפיתח והפיץ את שיטתה. הם חקרו, והוציאו לאור את הספר Myofacial Pain and Dysfunction: The Trigger point Manual. בעברית הספר הטוב ביותר שמתמצת ומנגיש את הקרנות הכאבים של הטריגרים בצורה הברורה והשימושית עד לרמה של מדריך עצמי לטיפול באותן נקודות הוא הספר "די לכאב" שכתבו קלר ואמבר דייויס.


מה קורה שם פיזיולוגית?

רקמת החיבור שעוטפת את סיבי השריר (הפאשיה) מתייבשת, מסתיידת או נדבקת ונהיית קשיחה ולכן מונעת את מעבר התקשורת התקין שבין קצה העצב לסיב השריר. שיבוש התקשורת גורם למגבלה בפעולת הכיווץ ו/או הרפיית סיב השריר, כלומר למגבלה תנועתית ולרוב גם להקרנות כאבים. התגלית של טרוול וסימונס היא שאצל כל האנשים נקודת טריגר ספציפית תקרין כאבים לאותם המקומות בגוף.


האם הן אותן נקודות של נקודות הדיקור? ומה ההבדל?

לפעמים כן, אך ממש לא בהכרח. נקודות הדיקור נמצאות על ערוצים אנרגטים בגוף שנקראים מרידיאנים לפי תורת הרפואה הסינית. טריגר פוינטס נמצאות במקומות ספציפים על שרירים, ומבוססות אנטומיה גרידא, ללא היבט אנרגטי.


למה נוצרות טריגר פוינטס?

ממספר סיבות – חום, קור, שימוש יתר, או פגיעה פיסית שגורמת לתהליך דלקתי של תיקון. לעיתים קרובות, טריגר בשריר מסוים יגרום לתגובת שרשרת ויצור טריגרים נוספים בשרירים נוספים. חוסר תנועה או חוסר שימוש בשריר מסוים יגרום לרקמת החיבור העוטפת אותו להתקשח (כמו לדוגמא במקרה של גבס) וכך נוצרים טריגרים.


איך מטפלים בטריגר פוינטס?

טרוול וסימונס חקרו מספר שיטות טיפול ביניהן הזרקת חומרים כימים לנקודה, חשמול, קירור ומתיחה, וגם עיסוי עמוק. השיטה שנתנה תוצאות טובות מכולן, וגם גורמת לנזק המינימלי ביותר לרקמות הגוף – היא עיסוי מקומי עמוק.

האם אפשר להרגיש טריגר?

ישנם מוסדות לימוד שמנחים את התלמידים לחפש טריגרים במגע. טריגר הינו מיקרוסקופי ולכן אי אפשר באמת לחוש אותו (ולכן גם דיקור לא יכול לקלוע בדיוק אליו. לעומת זאת, לחיצה של אצבע שמכסה את שטחו ועוד כמה מילימטרים לכל כיוון תהיה מדייקת יותר).

מנגד, בהחלט אפשר לתאר באופן מדויק את מיקום הכאבים המורגשים ולהסיק מכך מי יכולים להיות השרירים שנקודות הטריגר שבהן הן הגורמות לכאבים.


מה החידוש הגדול?

דרך נקודות הטריגר אפשר להבין מדוע לפעמים כאב מורגש במקומות שבהן לא נפגענו פיסית. ומדוע עיסוי מקומי בלבד של מקום כואב לא בהכרח נותן תוצאות לטווח ארוך אם בכלל.

פעמים רבות אנשים חווים כאבים שאין להם אף ממצא בהדמיות – כי בצילום הרנטגן, אולטראסאונד, ו-MRI לא רואים טריגרים, מחפשים רק הפרעות ופגיעות מבניות – כמו שברים בעצמות קרעים ברצועות וכו. טריגרים נותנים הסבר לכאבים שמטופל חש כשאין שום ממצא של פגיעה פיזית.

bottom of page