top of page

כאבי גב בעקבות ישיבה ממושכת על הכיסא? אפשר לטפל בזה!

הגיע אליי בחור חביב בן 32, נקרא לו מוטי. מוטי עבר לירושלים מרמת גן למרות שהמשרד בתל אביב, כי בעבודה שלו בהיי טק, זה לא משנה אם עובדים מירושלים מסיני או מברלין. העבודה שלו, ושל רבים ורבות אחרים, בהייטק – מעבר לתנאים נוחים ושכר נעים לכיס, מתאפיינת בישיבה ממושכת על כיסא מול מסך מחשב, לפעמים בשעון אמריקה. אופי העבודה הזה, יוצר הרבה פעמים כאבי גב בעקבות מנח סטטי וחוסר בזרימת דם. ספציפית באזור הגב-אגן-ירך שנלחצים אל מול המשענת והמושב.

מוטי הגיע אליי כשהוא סובל מכאבי גב שיש לו כבר שנים, לפעמים פחות לפעמים יותר, עכשיו יותר. הוא התרגל לטענתו, עד שזה כבר נהיה מוגזם ומפריע לו כל הזמן. הסיבה שהוא הגיע היא בשביל לשחרר את הגב, והוא ידע מראש שיצטרך לתחזק את הטיפולים באופן קבוע ולאורך זמן (בפועל – בהרבה פחות זמן ממה שהוא חשב).

אבחון ואיתור טריגר פוינטס

כמו בכל טיפול, אני מתחיל באבחון של תנועת הגוף, כפי שהיא עכשיו – עם הטווחים והמגבלות שנמצאים אצלו כרגע. אחרי האבחון אני משחרר לו טריגרים. הלחיצות על נקודות הטריגר יוצרים הקלה מיידית, והוא מופתע (ונבוך מעט) מכמה מהר הדברים משתנים - פתאום הרבה פחות כואב, הוא הולך מאוזן בלי ליפול על רגל ימין בכל צעד, ולהפתעתו הוא מסוגל להרבה יותר ממה שהוא ציפה. כמה לחיצות על שרירים גורמות לו לחזור לטווחים מלאים של תנועה עם הרבה פחות כאב, וחשוב מזה להבנה שהוא יכול להפוך את כדור השלג שהלך והתדרדר בחזרה לתחושות ולביטחון שהיה לו פעם בגוף.

לשמר את השחרור וההקלה על הכאב, גם לאורך זמן

מעבר לשחרור המיידי, ללחיצות ואיתור הטריגרים, חשוב לי להסביר לו מה יצר את המצב הזה, ואיך אפשר לשמר את המצב המשוחרר של הגב לאורך זמן. עברנו על הגורמים שהביאו אותו למצב הזה וגילינו שיש דברים ממש קטנים שאפשר לשנות בשביל למזער מצבים כאלה בהמשך. למשל: לא לישון על ספה קטנה כשהוא מקופל (סיפור אמיתי). או לא לעבוד 10 שעות על המחשב ולקום באמצע רק פעם אחת. יש חשיבות גדולה לתנועה של הגוף, להימתח מידי פעם ולשנות תנוחה מול המחשב. אצל מוטי, העבודה בשעון חו"ל יצרה מצב של 4 שעות שינה בלילה, וכמובן שיש לזה השלכות על הגוף. אז עברנו על הרגלי היום יום שלו, ומצאנו דרכים ופתרונות שיתמכו בגב (ובגוף כולו) וימקסמו את השחרור של הטיפול.

לא תמיד הימנעות היא הפתרון לבעיית הכאב

הרבה מאוד מטופלים מגיעים אליי עם בלבול, ספוגים באמירות וקלישאות ששמעו מאנשים, שבפועל רק דרדרו אותם לחשוב שהסחוס השחוק בברכיים מגיל 16 לדוגמא זו סיבה לא לסחוב דברים כבדים יותר בחיים (תרשו לי להטיל ספק באבחון, ולהציע גישה אופטימית יותר והנחיות מועילות יותר).

לפעמים אני מרגיש שהשליחות שלי בחיים, זה לא רק לאבחן ולשחרר ביעילות כאבים ותנועות לאנשים, אלא להסביר בפשטות, ולהפריך את האמירות שמקבעות את תחושת המסכנות, את חוסר הבטחון בגוף שלהם, את הדיכוטומיות של "את לא תוכלי יותר לרוץ", ו"יש לך גנטיקה של בעיות גב אז תימנע מלסחוב משקלים" – לבחור בשנות ה-20!

העניין שבשביל להאמין לדברים שאני אומר, צריך קודם להרגיש את התוצאה והשחרור ולהרגיש שהאפשרות להחלים קיימת, והיא הרבה פחות רחוקה ממה שנדמה.


אם אמרו לך דברים שנשמעו לך תמוהים, הלחיצו אותך משחיקות סחוסים בברכיים, או בכתפיים, או היצרות/גלישת חוליות, או בלטי דיסק, או עקמת, אשמח להרגיע אותך, לאבחן ולשחרר את מה שבאמת גורם לכאבים בלמעלה מ-90 אחוז מהמקרים – השרירים המכווצים, חוסר התנועה, והימנעות מפעילות בגלל הפחד להחמיר את המצב 😊 באבחון ובטיפול נבין באמת מה המצב של הגוף, האם הוא אמור להשפיע על ההתנהלות היומיומית, ונחזיר את הגוף לאיזון החשוב בתנועה, כדי שיהיה לך את החופש לתנועה נינוחה ללא פחד מכאבים.

bottom of page